In 2018 Moldova va fi legată de Transilvania doar prin „autostrada aeriană”?

In 2018 Moldova va fi legată de Transilvania doar prin „autostrada aeriană”?

Despre proiectul autostrăzii Moldova-Transilvania se vorbește de mai bine de 10 ani. 

Sigur, găsim referințe despre autostrada care sa lege Moldova de Ardeal și Banat încă din perioada interbelică, însă mă refer la discuțiile din ultimii 10-15 ani din jurul acestui proiect.

Prin Aeroportul Internațional Iași am reusit, odată cu introducerea curselor Iași – Cluj și Iași – Timișoara, să realizăm o „autostradă aeriană” care leagă regiunea de Nord-Est cu vestul țării, însa această realizare nu poate suplini întru totul lipsa unei autostrăzi.

Citește și: Curse directe spre Cluj și Timișoara

De ce are nevoie Iașul de realizarea acestui proiect fundamental?
Trebuie spus, din capul locului, că invocarea traficului redus pe ruta Moldova-Transilvania este doar o formă de a ignora necesitatea realizării autostrăzii: infrastructura stă la baza creșterii economice, și nu invers.
Autostrada Moldova – Transilvania este un proiect fundamental pentru ca locuitorii din Regiunea Nord-Est, cea mai slab dezvoltată regiune a României și a Uniunii Europene, cu un PIB/locuitor cu aproximativ 40% mai mic decat media națională, să aibă șansa unui trai demn pentru un stat membru al Uniunii Europene.
Comisia Europeana a cerut în mai multe rânduri autoritaților române realizarea autostrăzilor ce țin de „apartenența proiectelor la rețeaua TEN-T Core Network”. Autostrada Moldova – Transilvania este amplasată în această rețea principală de transport trans-european, la fel ca autostrada Sibiu – Pitești.
Numărul coridoarelor TEN-T se va reduce dupa 2020. Drept urmare, daca nu reușim să începem construcția cu bani europeni a acestei autostrăzi până în 2020, vom pierde singura șansă de a face această investiție extrem de costisitoare cu fonduri europene.
Uniunea Europeana are un interes direct in vecinătatea estică, iar Autostrada Moldova – Transilvania conectează doua state membre Uniunii Europene, Romania și Ungaria, cu doi vecini importanți, Republica Moldova și Ucraina.
Principalul motiv pentru înapoierea economica a Regiunii Nord-Est este lipsa unei autostrăzi care să ne lege de vestul Romaniei și de vestul Europei. Creșterea bunăstării, atragerea investitorilor și crearea de noi locuri de muncă sunt indisolubil legate de realizarea autostrăzii care să conecteze Regiunea Nord-Est la vestul României și la Europa.
Avem toate argumentele ca în MasterPlanul General de Transport al Romaniei, care va fi dezbătut în Parlament în perioada următoare, să cerem introducerea realizarii autostrăzii ca proiect prioritar.

Comentarii

comentarii