Poza_introducere

Mă numesc Marius Bodea.

Candidez la funcția de Primar al Municipiului Iași din partea PNL la alegerile locale  din  luna iunie a acestui an. Sunt managerul Aeroportului Internațional Iași din 2012. În această perioadă, aeroportul a cunoscut o dezvoltare fantastică, contribuind la deschiderea oraşului nostru către lume.

Am reușit, împreună cu echipa de la aeroport, să atragem 56,7 mil. euro, bani europeni, pentru modernizarea și dezvoltarea întregii infrastructuri aeroportuare. După negocieri cu companii aeriene, astăzi avem 15 curse externe noi, către capitale importante din Europa și din Orientul Apropiat. Am reușit performanța de a dubla numărul de pasageri de la 180 de mii în 2012 la 380 de mii în 2015 și poziționarea Aeroportului Iași pe podiumul aeroporturilor din România, după ce în 2012 era pe locul 6.

Am reușit, pentru prima dată după 1990, să trecem aeroportul ieșean pe profit.

La Iași am reușit performanța de a transforma aeroportul într-o afacere publică de succes, care nu mai are nevoie de bani publici pentru funcționare!

Rezultatele aeroportului reprezintă un reper în aviaţia civilă naţională şi mondială, iar acest lucru este confirmat de faptul că aeroportul ieşean a fost singurul din Europa menţionat ca exemplu de dezvoltare la Forumul Mondial de Aviaţie de la Montreal, Canada.

Știu că așteptați de la o bună administrație integritate și rezultate.

În toată cariera mea nu am fost implicat în niciun scandal, iar performanțele manageriale de la Aeroportul Internațional Iași vorbesc de la sine.

Iașul are nevoie de un proiect pe termen lung pentru modernizarea reală a infrastructurii

 

Transportul în comun este imaginea ”performanței” actualei administrații. Avem nevoie de noi mijloace de transport, eficiente și nepoluante. Trebuie să regândim prioritizarea transportului în comun prin benzi auto dedicate și impunerea de orare previzibile. Transportul urban trebuie transformat în transport metropolitan prin legarea tuturor localităților din zona metropolitană de oraș. Există Axa 4 de pe noul Program Operațional Regional (POR) care permite UAT-urilor municipii reședință de județ (în posibil parteneriat cu operatorul de transport public) să depună proiecte pentru finanțarea obiectivelor cum ar fi: achiziționare de material rulant electric/vehicule ecologice, modernizarea/reabilitarea/extinderea traseelor de transport public, modernizarea materialului rulant existent (tramvaie), modernizarea/reabilitarea depourilor aferente transportului public și infrastructura tehnică aferentă, realizarea sistemelor de e-ticketing sau sistemului de tip park and ride. Mai mult, propunem demararea unui studiu de fezabilitate pentru introducerea trenului ușor care să lege Iașul de Zona Metropolitană pe calea ferată pe Axa Ciurea-Iași-Lețcani.

Avem nevoie de investiții masive în reabilitarea străzilor și trotuarelor, în modernizarea arterelor din cartierele orașului. Mizeria dintre blocuri, nămolul cauzat de lipsa locurilor de parcare și a străzilor lăturalnice neasfaltate cu anii trebuie să dispară! Trotuarele trebuie redate pietonilor.

Iașul este, în acest moment, un oraș neprietenos cu șoferii, iar pietonii sunt complet ignorați. Avem nevoie de politici pentru regândirea sistemului de semaforizare si a marcajelor stradale, introducerea de sensuri giratorii. Fluidizarea traficului rutier trebuie să treacă dincolo de stadiul desenului cu carioca. Avem nevoie să conectăm aeroportul şi viitorul terminal cargo la şoseaua de centură (care trebuie finalizată) şi vom crea toată infrastructura necesară pentru a obţine de la guvern demararea mult aşteptatei autostrăzi care  va conecta oraşul (și regiunea noastră) de Europa.

Iașul este deficitar din punct de vedere al parcărilor. Avem nevoie de amenajarea adecvată a parcărilor în întreg orașul, cu accent pe cartiere, dar și în centru sau zonele de vizitare din Copou (parcuri, Grădina Botanică, stadion).

Iașul, polul IT-ului din Europa de Est și cel mai dinamic oraș din România

Valorificarea la standarde de eficiență ridicată a resurselor umane din Iași poate duce la dezvoltarea unui profil creativ și inovativ unic în regiunea de est a Europei pentru orașul nostru.

Avem resursele și potențialul pentru a fi polul industriei IT în Europa de Est și cel mai prietenos și dinamic oraș din punct de vedere antreprenorial din România.

Propunem ca în 5 ani Iașul să implementeze proiectul Smart&Innovative city.

Generația noastră are misiune de a transforma Iaşul într-un oraş capabil să răspundă la provocările comune ale secolului 21. Viitorul aparţine celor care îl anticipează cel mai bine.

Trăim cele mai interesante vremuri din punct de vedere al schimbărilor economice şi sociale care au loc în ultima jumătate de secol.

În domeiul economiei a început cea de-a 4 a revoluție industrială. După inventarea mașinii cu aburi, după industrializare și după descoperirea computerului, începe acum versiunea așa-zisului soft “industry 4.0”. Noile tehnologii și noile abordări fac ca lumile fizică, numerică și biologică să fuzioneze într-o modalitate care va transforma fundamental omenirea.  Noul val de transformări diferă de cele precedente prin rapiditatea apariției și difuzării inovațiilor; scăderea costurilor marginale de producție și crearea de platforme care concentrează activitatea, ceea ce duce la randamente de proporții considerabile.

Uniunea Europeană a lansat programul Orizont 2020, cel mai amplu program de Cercetare si Inovare derulat vreodata de Uniunea Europeană. Este disponibilă o finanţare de 80 de miliarde de euro pe durata a 7 ani (2014-2020),  pe lângă  investițiile  private pe care această finanţare le va atrage. Aceasta promite mai multe inovatii capitale, descoperiri si premiere mondiale, aducand ideile mareţe din laboratoare pe piaţă.

Orizont 2020 este instrumentul financiar de implementare a Uniunii Inovarii, initiativa emblematica Europa 2020 ce vizeaza asigurarea competitivitatii globale in Europa.[1]

Aşadar, în contextual global al societăţilor informatizate, în care tehnologia ieftină se răspândeşte foarte uşor, apar schimbări fundamentale, iar centrele de putere economică vor aparţine celor care prevăd încotro merge lumea.

Iaşul nu este ferit de aceste schimbări. De noi depinde să avem viziunea să anticipăm mai bine decât alţii încotro se îndreaptă schimbările profunde din economie.

Prin “Iaşi – Smart&Innovative city”, ne dorim ca oraşul nostru să devină un pol al inovării prin cercetare, dezvoltare, transfer tehnologic şi aplicare în mediul socio-economic, IT-ul având rolul de suport în acest mecanism

“Iaşi – Smart&Innovative city” va fi un loc destinat inovaţiei în toate sectoarele de importanţă pentru această regiune a Europei şi în care industria IT-ului, în special a software-ului, va îndeplini exact rolul pe care îl are, adică cel de industrie suport. În “Iaşi – Smart&Innovative city” ne propunem să concentrăm cât mai mult din capacitatea de inovaţie, cercetare şi creaţie din această parte a României şi a Europei (graniţa de Est). Practic, ne dorim să construim „un oraş al inovatorilor”. În fine, acest proiect este unul eminamente asociativ, orientat către dezvoltarea unei zone ample dedicate cercetării și transferului tehnologic şi trebuie integrat în dezvoltarea generală a orașului. În acest proiect vor fi implicate universitățile, companiile din Iași și administrația locală.

Noi credem că industriile creative [2] vor deveni unul din principalele motoare ale transformării Iașului într-un oraş al industriilor creative şi culturale.

Dorim să realizăm în Iaşi, în premieră pentru România, implementarea conceptului de Smart City. Vom crea în Iaşi cu ajutorul fondurilor europene un ecosistem care va permite , prin intermediul unor soluţii IT&C, o administrare mai eficientă a serviciilor publice, crescând calitatea vieţii pentru cetăţeni, susţinând dezvoltarea economică și atrăgând mai mulţi turişti.

[1] http://www.fonduri-structurale.ro/detaliu.aspx?eID=10155&t=

[2] In conceptul de „industrie creativa” intra urmatoarele domenii a caror activitate implica creativitate artistica sau stiintifica: arhitectura si regenerare urbana, arta si design, artele spectacolului, film si video, fotografie, inventica industriala si inteligenta artificiala, mass-media (pe suport hartie, audio sau video), moda si design vestimentar, mestesuguri traditionale, monumente si turism cultural, muzica, publicitate, software si jocuri video interactive, tiparituri si legatorie, web design. 

Iașul trebuie să își recapete prestigiul cultural, după eșecul rușinos suferit în urma eliminării din competiția pentru capitală europeană a culturii în 2021.

Trebuie regândite politici publice pentru susținerea instituțiilor de cultură din oraș și consolidarea poziției de capitală culturală a Iașului.

Totodată, credem foarte mult în dezvoltarea unei politici culturale locale centrată pe asociațiile culturale și creative.

Copiii și tinerii sunt viitorul Iașului. Trebuie noi dotări în școli și licee, noi locuri și posibilități de recreere pentru aceștia, spații de joacă moderne și piste de skate în cartiere.

Însă proiectul cu adevărat reprezentativ pentru tineret va fi obținerea de către Iași a titlului de Capitală Europeană a Tineretului în 2019. În acest sens, Buna Administrație liberală va include acest proiect ca fiind unul prioritar în strategia sa de dezvoltare.

Iașul are nevoie de o nouă bază sportivă și de identificarea de fonduri pentru ridicarea unei săli polivalente moderne. Totodată, trebuie investit masiv în promovarea, pe lângă fotbal, și a altor sporturi. Prin reabilitarea terenurilor de sport în cartiere, avem în vedere atragerea locuitorilor spre sport.

Iașul trebuie redat ieșenilor

O bună administrație, o schimbare adevărată înseamnă regândirea serviciilor publice, pentru a fi eficiente și spre ajutor cetățenilor. În acest sens, centrele de cartier vor deveni multi-funcționale. Ele vor fi adevărate „primării de cartier” pentru a da șansa fiecărui cartier să aibă propria sa viață, propriul său ecosistem comunitar. Avem în vedere ca fiecare cartier din oraș să aibă viața sa comunitară, cu activități specifice.

Politicile pentru valorificarea patrimoniului public și privat trebuie abordate într-o perspectivă modernă. În acest sens, reabilitarea unitară a blocurilor de locuințe, precum și renovarea clădirilor vechi sau eliminarea terenurilor virane din oraș trebuie gândite într-o strategie coerentă.

O altă dimensiune a noii administrații o reprezintă creșterea gradului de transparență și impunerea unui alt mod de comunicare cu cetățenii. În acest sens, avem în vedere afișarea și consultarea publică pentru toate proiectele administrației locale și realizarea unui nou site al Primăriei, cu funcție de preluare adecvată a opiniilor și propunerilor cetățenilor. La fel, prin centrele de cartier avem în vedere dialogul cu cetățenii din cartiere.

Trebuie gândit un parteneriat cu comunitatea. Implicarea comunității și societății civile în proiecte și gestiunea orașului și consultarea specialiștilor trebuie să fie o realitate, nu doar un exercițiu de imagine.

Parteneriatul cu societatea civilă nu trebuie să excludă un parteneriat cu Biserica și comunitățile etnice și religioase. Primăria trebuie să susțină rolul caritabil al Bisericii (indiferent de confesiune) și este necesar să consolidăm poziția orașului de centru religios și de pelerinaj.

Ordinea publică și siguranța publică trebuie să redevină o prioritate a Municipalității. Această instituție fundamentală pentru comunitatea noastră trebuie scoasă de sub influența politicului. Polițiștii comunitari nu sunt în slujba conducerii Primăriei, ci în slujba ieșenilor.

Reorganizarea Poliției Locale, pentru ca aceasta să fie cu adevărat în slujba cetățeanului, înseamnă și implicarea voluntarilor pentru identificarea și abordarea adecvată a zonelor problematice din oraș.

Vom transforma Poliţia Locală într-o instituţie care va avea ca obiectiv siguranţa şi protecţia cetăţeanului şi a proprietăţii sale. Dorim ca Poliţia Locală să devină un partener activ în viaţa socială şi un îndrumător al cetăţenilor privind normele de prevenţie şi comportament social.

Mai mult decât atât, propunem ca o comisie independentă să monitorizeze modul în care sunt utilizate cele peste 100 de camere video aflate în dotarea Poliției Locale, un mecanism civil necesar pentru a se evita abuzurile.

Trebuie sa schimbăm viziunea legată de asistența socială în România. Vrem ca oamenii în nevoie sa fie sprijiniți să devină din persoane asistate social, persoane independente. Credem că trebuie să avem în vedere dezvoltarea serviciilor sociale în comunitate și mutarea accentului de la prestații / ajutoare sociale care creează dependență, la servicii sociale care ajută persoana să iasă din starea de vulnerabilitate și să devină activă. Municipalitatea trebuie să sprijine dezvoltarea economiei sociale și crearea de întreprinderi sociale de inserție, prin valorificarea forței de muncă din rândul persoanelor defavorizate și dependente de ajutoare sociale sau de șomaj. Scopul trebuie să fie transformarea din persoană asistată social, în persoană care realizează venituri și devine un contributor la bugetul de stat!

Vrem ca ieşenii care au ales calea pribegiei şi care mai au familiile aici, şi nu numai ei, să îşi dorească să se întoarcă. Există o adevărată diaspora ieșeană care, dacă ar exista oportunități de dezvoltare, s-ar întoarce acasă.

Iașul trebuie să își consolideze poziția de adevărat centru regional!

Iașul are prin aceste alegeri ocazia să iasă din stagnarea pe care a cunoscut-o în ultimele două decenii și jumătate. Putem crea o fereastră de oportunitate care să ducă la dezvoltarea orașului nostru, la prosperitate pentru membrii comunității noastre, dar și pentru întreaga noastră regiune. Este important să nu irosim acest moment favorabil. Depinde de noi! Putem să o facem!

Aeroportul Internațional Iași este cel mai de succes proiect al Iașului după 1990. Prin acest proiect, Iașul a reușit să își consolidarea poziției de centru regional. Însă nu trebuie să ne oprim aici! Avem nevoie de crearea unei conexiuni mai bune între aeroport și oraș.

Iașul trebuie să devină pol de creștere regional prin dezvoltarea industriei, turismului, infrastructurii și prin consolidarea poziției de centru universitar și medical.

Viitorul este al celor care reușesc să îl anticipeze mai bine. Iașul se extinde, iar în acest sens este nevoie de o integrare mai bună a zonei metropolitane. Trebuie să existe o colaborare mai strânsă cu administrațiile comunelor suburbane pentru realizarea unor proiecte comune.

Avem nevoie de fonduri europene care să ajute la dezvoltarea zonei metropolitane.

Avem nevoie de mobilizarea tuturor forțelor locale și regionale pentru începerea autostrăzii Iași-Târgu Mureș și modernizarea căilor ferate Iași-București și Iași-Cluj-Napoca.

Iașul, oraș verde

Iașul trebuie să devină orașul spațiilor verzi: avem în vedere „înverzirea orașului” prin plantarea organizată a unor noi arbori, sub coordonarea specialiștilor care există în oraș, precum și introducerea unui regulament unic pentru spațiile verzi. Ieșenii trebuie implicați activ pentru protejarea spațiului verde.

Vom extinde suprafaţa verde a oraşului şi vom asfalta toate străzile din oraş pentru a împiedica acumularea de praf, noroi şi mizerie, cu care Iaşul este copleşit periodic.

Amenajarea de noi parcuri și scuaruri în cartiere trebuie gândită ca o politică pe termen lung, nu doar ca acțiuni heirupiste în campania electorală. Copiii trebuie să se joace în spații special amenajate, nu printre mașini, în stradă.

Din păcate, Iașul este cel mai poluat oraș din România, după București. Calitatea aerului afectează sănătatea noastră și a copiilor noștri. Avem în vedere eliminarea treptată a poluării prin scoaterea traficului greu din oraș și facilitarea utilizării transportului în comun.

Totodată, dorim ca Iașul să fie orașul pistelor de biciclete. Vom avea politici active pentru crearea de noi trasee, adecvate, pentru bicicliști (finalizare pistă Bahlui, Ciric, Breazu, Șorogari), indicatoare și semafoare dedicate pentru aceștia, precum și închiriere gratuită în zonele studențești.

Ce ai adăuga?

Sunt sigur că există idei și propuneri care merită adăugate în program.

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkdin
Share On Pinterest

Trimite-ne sugestia ta!