Sistemul de management al traficului în municipiul Iași (II)

Sistemul de management al traficului în municipiul Iași (II)

Pe masură ce încercăm să înțelegem cum a fost construit acest sistem de management al traficului, ajungem să tragem concluzia că din start acest proiect era compromis.

În abordarea noastră accentul nu mai este pus pe situația de corupție, pentru că justiția a luat poziție, aici deja vorbim de un sistem bolnav și ineficient care a construit un sistem haotic de trafic în Iași și a aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului, livrând în același timp firmelor implicate tema de proiectare. O bună perioadă de timp ne-am intrebat de ce actualul primar interimar, care incearcă să se distanțeze de originile acestui proiect și de implementarea sa, nu a luat decizia tranșantă de a regândi cu totul sistemul, de a dispune adaptarea parametrilor de trafic la actualitatea urbană. Răspunsul vine din faptul că geneza acestui proiect este una direct legată de persoana sa și de faptul că anume dumnealui gestiona frâiele Comisiei de Circulație a Municipiului Iași. Mai mult de atât, la momentul adoptării deciziilor legate de acest proiect, Comisia de Circulație nu avea aprobarea clară a Consiliului Local, aceste decizii fiind luate într-un mod netransparent.

Prin consilierii locali ai PNL, am cerut informații privind componența actuală a Comisiei de Circulatie din Municipiul Iasi, precum și Regulamentul după care aceasta funcționează. Am făcut acest lucru pentru că localizarea și timpii semafoarelor, precum și decizia de a amplasa semafoare în anumite zone și de a elimina corpuri de semafor de tip verde intermitent la dreapta sau înainte din intersecții, au fost stabilite prin proiectul tehnic avizat de Comisia  de Circulație din cadrul Primăriei. Nu este secret faptul că actualul viceprimar cu atribuții de primar este președintele de facto al acestei comisii, el fiind cel care prezidează întâlnirile și care ia decizii. Nu știm dacă este și președintele de jure al acestei comisii, pentru că Primăria a fost foarte opacă în a ne furniza informații, iar de pe website-ul instituției nu putem afla nimic. Pe website găsim componența tuturor celorlalte comisii, mai puțin a Comisiei de Circulație.

Ultima hotărâre de modificare a componentei Comisiei de circulatie este HCL 674/23 dec. 2004, iar regulamentul de funcționare este aprobat prin Disp. 382/27.02.2007. Avem componența Comisiei din 2000, însă nu avem anexa la HCL prin care s-a modificat Comisia de circulație, nici dispoziția prin care s-a institit regulametul de funcționare al acesteia. Evident, lipsa de transparență a Primăriei își spune cuvântul și aici. Articolul 36 alin (2) din Legea 215/2001 precizează următoarele: ”Consiliul local exercită urmatoarele categorii de atribuții: a) atribuţii privind organizarea şi funcţionarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes local şi ale societăţilor comerciale şi regiilor autonome de interes local; c) atribuţii privind administrarea domeniului public şi privat al comunei, oraşului sau municipiului;”

Așadar, implicarea domnului Mihai Chirica în procesul de fluidizare a traficului în oraș nu este doar păguboasă pentru ieșeni, dar mai și ridică semne de întrebare privind legalitatea. Legea precizează că administratorul drumurilor din oraș este Consiliul Local, însă niciodată deciziile respectivei comisii nu au trecut prin plenul Consiliului. Activitatea ei a fost opacă, componența ei de asemnea, iar rezultatele sunt cele pe care le vedem cu toții: haos în oraș și o lipsă clară de asumare din partea actulului executiv al Primăriei care caută mereu țapi ispășitori în altă parte.

Lansez câteva întrebări pentru domnul Mihai Chirică și aștept răspuns public. În baza cărui document și în baza cărei legi s-a apucat dumnealui să ”fluidizeze” traficul din oraș, generând haosul de care avem parte acum? Cum se face că decizii atât de importante, care au un impact direct asupra ieșenilor, sunt luate în condiții de lipsă de transparență totală de către actuala Primărie?

Dacă nu vor exista răspunsuri pertinente din partea Primăriei, înseamnă că avem o formă de abuz a actualei conduceri a administrației locale.

În data de 17 martie am transmis public un semnal de alarmă că există riscul foarte mare ca cei 50 milioane lei care constituie finanțarea UE pentru acest proiect să trebuiască să îi returnăm pentru că, în condițiile în care proiectul nu a fost finalizat la timp, contractul de finanțare trebuia prelungit, iar această adiționare trebuia să treacă prin plenul Consiliului Local.

Citește și: Sistemul de management al traficului în municipiul Iași

Nici până astăzi nu avem răspuns la această problemă majoră cauzată tot de indolența actualei conduceri a Primăriei. Mai mult, nici măcar plățile din acel împrumut de 7 milioane euro contractat de Primărie de la Ministerul Finanțelor nu au trecut prin plenul Consiliului Local. Mihai Chirica se comportă în fruntea administrației exact ca patronul său politic, Gheorghe Nichita, crezând că poate face ce dorește cu banii publici. Practic, după ce orașul s-a îndatorat cu această sumă de bani pentru a acoperi tot greșelile făcute de către actualul executiv, nici măcar nu știm cum se cheltuie acești bani. Mihai Chirica a fost viceprimar care a avut Direcția de Proiecte in coordonare, a preluat chiar atributiile de director al direcției de proiecte după plecarea domnului Coman, iar recent și-a desemnat propriul om în fruntea acestei direcții. El este direct responsabil de managementul dezastruos pentru sistemul de trafic pentru care s-a făcut un împrumut de 30 milioane ei, bani care vor fi plătiți tot de ieșeni și care vor afecta viitoarele bugete de investiții ale Primăriei.

Comentarii

comentarii